Regióny Košice Top

NERIADENÝ VLAK sa rútil z Košíc až do Maďarska: Na vine bol rušňovodič!

Ilustračné. Zdroj: obrazky.4ever.sk

KOŠICE – Desivá udalosť, ktorá sa odohrala v ešte v januári na železničnej stanici Košice-Barca má následky do dnešných dní. 1 500- tonová vlaková súprava sa uvoľnila a nebolo možné ju zastaviť. Prešla až na maďarské územie, kde zastavila zhruba po 25 kilometroch medzi stanicami Hidasnémeti a Zsujta. Počas vyšetrovania udalosti vyšlo najavo, že za túto chybu, ktorá mohla mať katastrofálne následky, mohol rušňovodič.

 

Neriadenú vlakovú súpravu s 22 vagónmi sa podarilo zastaviť až na maďarskej strane, kde prešla na sieť maďarských štátnych železníc MÁV. Začalo sa okamžité rozsiahle vyšetrovanie, ktoré trvá dodnes.  Maďarské železnice v čase vyšetrovania incidentu dokonca uzatvorili železničnú trať medzi Hidasnémeti a Abaújszántó a na krátky čas bol zatvorený aj železničný hraničný priechod Hidasnémeti.

Počas neho sa však ukázalo, že pochybil rušňovodič. Zabudol totiž zatiahnuť brzdu. „Začiatok prevádzkovej poruchy nastal už v stanici Hidasnémeti, v ktorej rušňovodič privesil na koniec vlaku rušeň motorovej trakcie. Nechal naštartovaný spaľovací motor a brzdič nechal v jazdnej polohe, čo znamená, že rušeň stále dopĺňal straty vzduchu do priebežného potrubia vlaku. Brzda takto prepravovaných rušňov musí byť vypnutá,“ povedala pre denník Korzár riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia Kuncová.

MIMORIADNÁ UDALOSŤ Neriadený vlak sa rútil 25 kilometrov z Košíc až do Maďarska!

Doplnila, že po príchode vlaku do Železničnej stanice Barca bolo treba s predným rušňom obehnúť súpravu a zaradiť ho na koniec vlaku. „Preto po príchode do Barce rušňovodič vlak zabrzdil, odvesil ho od súpravy a po dohovore s výpravcom začal s presúvaním rušňa. Na konci vlaku však zostal rušeň, ktorý v priebehu krátkeho času doplnil stratu vzduchu v priebežnom potrubí, čím prišlo k odbrzdeniu súpravy a k jej následnému samovoľnému pohybu späť až do Hidasnémeti,“ uviedla Kuncová.

„Pochybil rušňovodič spoločnosti Petrolsped Slovakia, s. r. o. Vyvodenie pracovnoprávnej zodpovednosti voči rušňovodičovi je v kompetencii jeho zamestnávateľa,“ uzavrela Kuncová.

Rušňovodiča prepustili

Oslovili sme aj spoločnosť Petrolsped, pre ktorú rušňovodič v tom čase pracoval. Ako povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Martin Kosorin, po incidente muža prepustili.

“Vyšetrovaním sa skutočne potvrdilo pochybenie nášho, teraz už bývalého, rušňovodiča. Tento urobil chybu pri zabezpečení vlaku pred odvesením lokomotívy.  Ihneď po incidente sme ho stiahli z prevádzky a poslali na kompletné mimoriadne pretestovanie – odbornej spôsobilosti resp. psycho testy. Týmito bez problémov prešiel. Po jeho výpovedi pred vyšetrovateľom sme sa dohodli na okamžitom ukončení pracovného pomeru,” povedal.

Spoločnosť: Išlo o zodpovedného rušňovodiča

Ako ďalej hovorí, samotný rušňovodič s prerušením pracovného pomeru súhlasil. “Bolo to aj z jeho strany  akceptované , keďže dokázal reálne zhodnotiť, aké dôsledky to celé mohlo mať. Aj napriek tomuto pochybeniu skutočne ide o zodpovedného rušňovodiča s viac ako 30-ročnou praxou, počas ktorej nemal žiadny vážnejší incident. Bohužiaľ, pár rokov pred dosiahnutím dôchodkového veku sa stalo, čo sa stalo a znegovalo časť toho, ako dovtedy pracoval,” vysvetľuje obchodný riaditeľ.

“Naša spoločnosť, tak, ako to máme popísané v interných procesoch, urobila záznam s popisom nesprávneho postupu, ktorého sa dopustil. Následne sme poučili všetkých našich rušňovodičov tak, aby sme takémuto niečomu v budúcnosti predišli,” dodáva Kosorin.

Teraz je na vyšetrovateľovi, ako bude ďalej konať voči rušňovodičovi, či bude uplatňovať tresnoprávnu zodpovednosť alebo nie .