Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Domáce Top

Vodiči, POZOR! TU a TERAZ zavádzajú RADIKÁLNU zmenu: Za TOTO po novom schytáte POKUTU

Zdroj: Peter Korček, archív zregionu.sk

KOŠICE – K zníženiu rýchlosti áut už pristúpili viaceré európske metropoly, ale aj naše mestá. Avšak na Slovensku nie plošne, ale iba vo vybraných zónach. Radikálna zmena najnovšie prebieha v Košiciach. Maximálnu rýchlosť natrvalo znižujú na 30 km/h v celom centre. Nasledovať by ich mohli aj ďalšie slovenské mestá, Brusel chce zaviesť zmenu v celej Únii.

To, čo sa v Košiciach už dlhšie skloňovalo, sa stáva realitou. Na 27 košických uliciach v Starom Meste bude do konca tohto týždňa zriadená zóna s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km za hodinu. V meste už osádzajú príslušné dopravné značky. “Vďaka týmto zmenám sa očakáva podstatné zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a čiastočná redukcia tranzitnej dopravy. Dôjde tým aj k skvalitneniu života obyvateľov a návštevníkov centra mesta,” uvádza mesto. Pokračovať vo zavádzaním 30-tky plánujú podľa stratégie mesta aj v obytných zónach, predovšetkým na sídliskách.

Mapa zóny 30 km/h v centre Košíc. Tu nájdete kompletný zoznám ulíc, ktorých sa zóna 30 km/h týka. Zdroj: mesto Košice

V zmysle upokojovania dopravy v centrálnej mestskej zóne dôjde aj k doplneniu značenia pešej zóny.  V rámci nej bude povolený vjazd len zásobovacím vozidlám, ktorým to umožní dopravná značka výlučne v noci a ráno medzi 22.00 až 9.00 h. Cyklistom bude umožnená jazda v pešej zóne maximálnou rýchlosťou 10 km/h. Koho polícia prichytí, že nové pravidlá nerešpektuje, môže odľahčiť jeho peňaženku o najmenej pár desiatok eur.

Veď rýchlejšie sa tam jazdiť ani nedá

Hoci v súvislosti zo znížením rýchlosti sa skloňujú pojmy ako dopravná revolúcia, mnohí Košičania vravia, že v praxi novinku veľmi nepocítia. “V týchto uličkách sa rýchlejšie ako 30 km/h jazdiť počas dňa aj tak nedá,” hovorí Ľuba. Súhlasí aj Tomáš, ktorý však zmenu podporuje: “Na väčšine ciest v historickom centre sa už dnes nedá bezpečne jazdiť viac ako 30km/h, ale jednotné pravidlá pre celú zónu sa zídu.”

Obmedzenie rýchlosti veľmi víta aj Košičan Martin, ktorý býva v Starom meste: “Zvýši sa bezpečnosť, lebo aj hlupáci, ktorí občas sem zavítajú a chcú sa len predvádzať, ako vedia zrýchliť v starých uličkách, hádam pochopia, že to je blbosť.”

Iní poukazujú na to, že skutočný problém dopravy v centre mesta spočíva v prehustenej doprave. “Nikto nereguluje počet vozidiel, ktoré sa hrnú do centra mesta Košice. Obmedziť rýchlosť vozidla na úroveň elektrickej kolobežky a myslieť si, že áut bude menej… Ak boli doteraz niektoré cesty slabo prejazdné, tak budú ešte viac, ” argumentuje proti opatreniu Jozef Karabin, poslanec mesta Košice.

Rýchlosť znižujú po celom Slovensku

Ako vyplynulo z nášho tohtoročného prieskumu, dopravu na 30 km/h v mestách upokojujú po celom Slovensku.  Napríklad v Trenčíne zaviedli tridsiatku vo významnej časti sídlisk a obytných zón, pričom pripravujú aj jej ďalšie rozšírenie v obytných uliciach. Zóny 30 už vyznačila aj Žilina či Bratislava, zaoberajú sa tým aj v Nitre.

V Košiciach už osádzajú značky Zóna 30, na Slovensku nie sú prví ani poslední. Zdroj: mesto Košice

Brusel chce pribrzdiť aj na diaľniciach a okreskách

Po plošnom znížení rýchlosti, nielen v mestách, volá aj Brusel. Európsku komisiu na to vyzvala Európska rada pre bezpečnosť v doprave. Rýchlosť 30 km/h považuje za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa autá miešajú s chodcami a cyklistami.

Zároveň chce zaviesť rýchlostný limit 100 km/h na diaľnici pre osobné autá a dodávky, pre nákladné autá by malo platiť obmedzenie 80 km/h. A na okresných cestách by sme mali spomaliť na max 80 km/h.

Priniesť by to malo výrazne zníženie smrteľných nehôd a havárií s ťažkým zraneniami, v mestách by ubudol aj hluk a emisie, čo pomôže v boji s klimatickou krízou.