Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

MEGA INVESTÍCIA, aká ešte na SLOVENSKU nebola! Presne TOTO nám chýba: Ide o biznis budúcnosti

peniaze, eura
Ilustračná foto. ZDROJ: Pexels

BRATISLAVA, KOŠICE – Slovenská ekonomika je závislá na produkcii áut. Všetko nasvedčuje tomu, že budúcnosť tohto sektora sú elektromobily, ktorých kľúčovým komponentom sú batérie. A práve fabrika na výrobu batérií na Slovensku, oproti susedom, stále chýba. Zvrátiť by to mohlo švédske Volvo, ktoré pri Košiciach, podľa Denníka E, plánuje okrem výroby áut aj baterkáreň.

Slovensko je svetovým lídrom vo výrobe automobilov (v prepočte na počet obyvateľov). Avšak pri snahe prilákať k nám investíciu v podobe výroby batérií, sa nám dlhodobo nedarí. Zaostávame tak za Poľskom či Maďarskom.

Prečo je baterkáreň pre Slovensko veľmi dôležitá?

Koniec áut na fosílne palivá v EÚ od roku 2035 tlačí tunajšie automobily nájsť si miesto na novom trhu s elektromobilmi. Aby Slovensko dokázalo udržať objem automobilovej výroby, veľkou výhodou by boli fabriky na výrobu batérií do elektromobilov, tzv. gigafactory.

Baterkárne sú dôležité pre slovenskú ekonomiku, pretože rozvoj batériového priemyslu môže priniesť nižšiu závislosť od dovozu, ako aj nahradiť ekonomické straty po utlmení výroby spaľovacích motorov.

To, že Slovensko doteraz neprilákalo žiadnu veľkú baterkáreň, považuje za veľmi rizikové aj Zväz automobilového priemyslu. Hoci sa baterkárne budujú v okolitých krajinách, svoje batérie môžu dodávať úplne iným automobilkám, ako sú tie etablované na Slovensku, upozorňuje pre Denník E prezident zväzu Alexander Matušek.

Automobilka, fabrika, výroba. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Montáž elektromotorov je, oproti spaľovacím, technologicky jednoduchšia, a tak vyžaduje menej zamestnancov. Aj slovenské automobilky budú preto zrejme musieť prepúšťať, ako sa to už stalo tohto roku. O prácu v trnavskom závode prišli stovky ľudí. Kompenzovať zrušené pracovné miesta by mohli práve baterkárne.

Baterkáreň pri Košiciach za miliardy, vláda láka aj ďalšiu

Slovensko na významný rozbeh výroby batérií stále čaká. Zatiaľ získalo iba dve väčšie investície z oblasti kompletizácie batérií z článkov od iných producentov. Komplexná baterkáreň od veľkého koncernu však stále u nás absentuje, hoci v poslednom období sa skloňovalo viacero potenciálnych investícií. Významnou by bola najmä baterkáreň Volkswagenu za 4 miliardy eur, ktorú vláda láka do Šurian.

Podľa najnovších správ by v tomto smere mohla naša ekonomika získať nový, silný impulz. Podľa zistenia Denníka E, švédske Volvo nechce na východe Slovenska iba vyrábať elektroautá. To, že tam plánuje aj výrobu batérií, potvrdili denníku viaceré zdroje blízke košickej investícii. Nevylúčil to ani samotný koncern.

O tom, či koncern vybuduje na východe krajiny popri automobilke aj baterkáreň, sa má definitívne rozhodnúť v roku 2027, teda po rozbehu produkcie automobilov. Nateraz nie je jasne, či by išlo o kompletnú výrobu batérií, vrátane chemickej výroby. Alebo by sa tam skladali batérie z článkov od subdodávateľov. V prvom prípade by išlo o zásadnú investíciu za niekoľko miliárd eur, v druhom o menšiu investíciu v stovkách miliónov.