Regióny Košice Top

KATASTROFÁLNY STAV mestských autobusov: ŠPINA, SMRAD, BORDEL! A to nie je to najhoršie, čo ľuďom vadí

Situácie je v košických autobusoch alarmujúca. ZDROJ: Vladimír M./ FB

KOŠICE – Zaschnuté lepidlo na oknách, blato a špina po celej podlahe či nedostatočne upevnený kryt na motore. Toto je súčasný stav spojov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach. Poukázali naň ľudia. 

 

Obyvatelia metropoly východu sú zúfalí. Na katastrofálnu situáciu v spojoch dopravného podniku mesta Košice (DPMK) upozorňujú už niekoľko rokov, no bez odozvy. V poslednej dobe sa však sťažnosti začali kopiť a Košičanom dochádza trpezlivosť. Jeden z obyvateľov mesta  upozornil na súčasný stav MHD na sociálnej sieti. Poukázal nielen na strašné hygienické podmienky v košických autobusoch a električkách, ale aj na fakt, že dopravný podnik sa nezapojil do propagačného Európskeho týždňa mobility.

„Ide o osvetovú kampaň zameranú na propagáciu verejnej dopravy, cyklistiky či pešej prepravy. Čo je najlepšia propagácia tu na Slovensku? Dať niečo zadarmo, na nejakú dobu. Teraz DPMK mal príležitosť zapojiť sa, no neurobil tak,“  vysvetľuje v statuse na sociálnej sieti.

Ako ďalej píše, pri takomto prístupe budú, podľa neho, čochvíľa autobusy úplne prázdne. „Náš DPMK sa má tak skvelo, má tak strašne veľa cestujúcich, že sa nemusí nijako propagovať. Nemusí žiadnych cestujúcich zháňať či presviedčať ľudí, aby z áut prestúpili do MHD. Veď si počkáme ešte 20 rokov a cestujúci nebudú žiadny, ale možno už budú bus pruhy pre prázdne autobusy,“ poznamenáva sarkasticky.

Smrad, špina, bordel

Spomínaný nespokojný obyvateľ Vladimír síce nechodieva MHD pravidelne, no zakaždým má, podľa jeho slov, zlú skúsenosť.

„Najprv ráno som išiel jedným autobusom, potom som prestupoval na druhý. Poobede som išiel znova a taktiež som prestupoval. Ale toto čo som zažil, je dosť nepríjemné. Smrad, špina, všade bordel. A to vo všetkých štyroch spojoch,“ opisuje katastrofálnu situáciu v košických autobusoch MHD.

Ako ďalej píše, problémom nie je len špinavá podlaha a sedadlá, ale aj samotné okná. „Cez okno som sa chcel pozrieť vonku, no neumožňovalo mi to znečistenie okna. Nechápem, že DPMK zoberie peniaze za reklamu, vylepí ju niekto, ale ak ju dajú dole, tak už lepidlo netreba odstrániť? Pustia takýto autobus do prevádzky, a jazdí dlhú dobu pokiaľ sa nenalepí špina na lepidlo? To je v poriadku?,“ pýta sa.

Vladimír taktiež poukazuje na zle umiestnený prístroj na dezinfekciu. Ako je možné vidieť na fotografii, nachádza sa tesne nad podlahou, čo je pre bežného cestujúceho veľmi nepraktické.

Situácie je v košických autobusoch alarmujúca. ZDROJ: Vladimír M./ FB

„Napadlo mi, že by DPMK zmenil prepravný poriadok? Že by už mohli cestovať osoby ktoré sú riadne pod vplyvom alkoholu? Nastúpia, pôjdu po štyroch, načapujú si dezinfekciu a prečítajú si na nálepke, ktorú mesto nalepilo, ak budú schopný: „Spolu to zvládneme,“ poznamenal ironicky.

Košičan: Hrozil úraz!

„A to nie je všetko. Pozrel som vľavo a kryt, predpokladám od motora, bol upevnený dvoma skrutkami namiesto štyroch, a ešte z tých dvoch jedna trčala asi 5 cm. Hrozil úraz! My cestujúci si máme nosiť nejaké skrutkovače a doťahovať skrutky? To DPMK nemá na také? Nedokáže dotiahnuť poriadne, nemajú na obyčajné dve skrutky?,“ rozčuľuje sa Vladimír.

„Mňa by hlavne zaujímalo, že ak takéto maličkosti nevedia spraviť, tak vedia spraviť dobre niečo naozaj dôležité, napríklad také brzdy? Nebojíte sa ľudia chodiť na takýchto autobusoch?,“ pýta sa na záver.

Dopravný podnik reaguje 

Podľa hovorkyne Dopravného podniku mesta Košice Vladimíri Bujňákovej sú však linky MHD pravidelne vetrané a dozinfikované. “Vetranie priestorov je pravidelnou súčasťou údržby vozidiel v rámci prestávky vodiča či po ukončení služby. Otváranie okien vo vozidlách za účelom vetrania si cestujúci môžu regulovať. V letnom období upozorňujeme na to, že otvorenie okien znižuje účinnosť klimatizácie. V rámci udržiavania čistoty sa v prvom rade zabezpečuje upratovanie autobusov dodávateľskou firmou na rôznych stupňoch čistenia. Vo všetkých autobusoch sa realizuje raz mesačne priestorová dezinfekcia spôsobom suchej hmloviny na báze peroxidu vodíka a striebra,” vysvetľuje Bujňáková.

Taktiež dodáva, že bezkontaktné dezinfekčné prístroje sú pravidelne doplňované, aj napriek tomu, že im to žiadna legislatíva nenariaďuje. “Na zníženie možného prenosu (nielen) ochorenia COVID-19 boli v decembri 2020 vo všetkých vypravovaných vozidlách nainštalované bezkontaktné dezinfekčné prístroje. V každom vozidle sú takéto prístroje umiestnené na držadle pri všetkých dverách s výnimkou predných dverí u vodiča. Dezinfekciu na ruky pravidelne dopĺňame, aj keď nám to žiadna legislatíva nenariaďuje,” uzatvára hovorkyňa.