Regióny Košice

DOČKALI SA! Most medzi Kysakom a Veľkou Lodinou konečne spojazdnili, vodiči tak ušetria 20 minút

most, kysak, spojazdnenie
Spojazdnenie mosta v Kysaku. Zdroj: TASR/František Iván

KYSAK/VEĽKÁ LODINA – Obyvatelia Kysaku a Veľkej Lodiny v okrese Košice – okolie si po viac ako roku konečne vydýchli. Most, ktorý prepájal tieto obce, pre jeho havarijný stav vlani v auguste uzavreli, pričom v októbri toho roku sa celý zrútil do rieky. Motoristi tak doposiaľ museli využívať takmer trojkilometrovú obchádzku, na ktorej strávili vyše 20 minút denne. Dnes, 22. decembra, však novopostavený most konečne spojazdnili.

 

Dlho očakávaný most na rieke Hornád medzi obcami Kysak a Veľká Lodina dnes po mesiacoch konečne oficiálne spojazdnili. Obyvatelia Veľkej Lodiny, ale aj obce Kysak si novú konštrukciu nevedia vynachváliť. Tešia sa predovšetkým z toho, že ušetria čas a rýchlejšie sa dostanú domov.

„Sme radi, že konečne nebudeme musieť chodiť cez obchádzku. Najmä v zimných mesiacoch to komplikovalo život našim občanov. Viem, 3 kilometre neznejú nejak tragicky, ale keď si predstavíte, že takto niekto chodí každý deň, tak je to zbytočne zahodený čas. Na semaforoch ste niekedy čakali aj 20 minút,“ hovorí starosta obce Veľká Lodina Ján Lukáč.

Ďalšou výhodou podľa starostu je, že obyvatelia obce už nebudú musieť znášať neznesiteľný hluk z áut, ktoré kvôli obchádzke dedinou prechádzali. „Bolo to strašné. Naši občania sa neustále sťažovali na hluk z áut, ktoré prechádzali tesne pri ich domoch. Išlo prevažne o chatárov z Ružína. Takto to bolo aj donedávna, keďže niektorí v chatách fungujú celoročne,“ vysvetľuje starosta Veľkej Lodiny.

Pre 60 m obchádzali 10 km

Aj starosta Kysaku Ľubomír Krajňák sa teší z dokončenia novej stavby . Podotýka však, že život obyvateľov obce novopostavený most veľmi neovplyvní. „My sme s tým v obci nemali problém. Našich občanov to nijak nezasahovalo. Jedine chatárov na okraji obce, ale tí sa nikdy nesťažovali. Ide o dvoch, troch chatárov, ktorí museli obchádzať 10 km úsek, len pre 60 m most. Som rád, že ho konečne spojazdnili,“ hovorí Krajňák.

Výstavbu skomplikovali podľa KSK zistené pochybenia pri stavbe pôvodného mosta v období socializmu, keď jeho stredová podpera pod hladinou rieky nebola založená na betónovom základe. Posunulo to harmonogram rekonštrukcie a zvýšilo pôvodný rozpočet takmer o 260 000 eur.

„Otvárame tento most po všetkých týchto peripetiách v takom stave, že motoristi si už, verím tomu, nevšimnú, že nejaké dokončovacie práce budú ešte prebiehať v okolí mosta. Chceli sme dať obyvateľom najmä okolitých obcí Kysak a Veľká a Malá Lodina takýto predvianočný darček a splniť to, čo sme hovorili už niekedy minulý rok, že do nadchádzajúcich Vianoc bude sprejazdnený,” povedal predseda KSK Rastislav Trnka (nezávislý).

most, kysak, spojazdnenie
Spojazdnenie mosta v Kysaku. Zdroj: TASR/František Iván

Dodal, že nový most je širší, vyšší a s vyššou nosnosťou ako pôvodný, a vydrží aj storočnú vodu. Celkové náklady na rekonštrukciu tak predstavujú pre Košický samosprávny kraj viac ako dva milióny eur, s výstavbou sa začalo v máji tohto roka. Dodávateľom stavby je spoločnosť Váhostav – SK, zmluvný termín na dokončenie projektu vrátane všetkých kolaudačných konaní je 29. apríla 2022. V užívaní je teda most o štyri mesiace skôr.