Regióny Košice

JE TO TU! Výstavba rýchlostnej cesty v Košiciach sa stane realitou!

Začne sa výstavba obchvatu Košíc. Zdroj: Vizualizácia/GEODETICCA

KOŠICE – Nemožné sa stalo skutočnosťou. Projekt výstavby dlho očakávanej rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany sa konečne stane realitou. Najneskôr do troch rokov by sa košickými cestami už nemali premávať nákladné autá.

 

Viac ako štyri roky čakali Košičania na sľúbenú, vyše 14 kilometrov dlhú výstavbu rýchlostnej cesty R2, ktorá by ich mala odľahčiť od nákladných áut. Minulý rok v decembri sa skoro ich sen stal skutočnosťou, kedy mala Národná diaľničná spoločnosť podpísať zmluvu so zhotoviteľom, ktorým bolo konzorcium firiem Eurovia SK a Eurovia CZ. Tí vtedy na výstavbu ponúkli cenu 132,6 milióna eur bez DPH.

Tesne pred podpisom sa však stala nečakaná udalosť. Úrad pre verejné obstarávanie krátko zrušil súťaž s tým, že diaľničiari pri verejnom obstarávaní porušili zákon. Podľa ÚVO tak boli vytvorené diskriminačné podmienky súťaže.

Galéria
Začne sa výstavba obchvatu Košíc. Zdroj: Vizualizácia/GEODETICCA
Začne sa výstavba obchvatu Košíc. Zdroj: Vizualizácia/GEODETICCA
Začne sa výstavba obchvatu Košíc. Zdroj: Vizualizácia/GEODETICCA
Začne sa výstavba obchvatu Košíc. Zdroj: Vizualizácia/GEODETICCA
navigate_before
navigate_next

Národná diaľničná spoločnosť totiž v súťažných podmienkach žiadala, aby mal zhotoviteľ skúsenosti so stavbami ciest podľa zmluvných podmienok FIDIC. To sa však nepozdávalo ÚVO. Úrad vyčítal diaľničiarom, že v požiadavkách bol len FIDIC, pričom tam malo byť umožnené splniť alternatívne nejaký iný existujúci ekvivalent štandardizovaných zmluvných podmienok.

Museli by čakať minimálne šesť rokov

Keďže kvôli tomu nemohla Národná diaľničná spoločnosť uzatvoriť zmluvu so zhotoviteľom, hrozilo, že nebudú schopní vyčerpať 140 miliónov z eurofondov, ktoré na výstavbu získali. Čo je však horšie, zrušenie súťaže malo poznačiť najmä samotných Košičanov. Tí by nemali dôležitý obchvat najbližších šesť rokov.

Minister dopravy Andrej Doležal vtedy upozornil aj na fakt, že zrušenie tejto súťaže by výrazne zdržalo výstavbu pre nové obstarávanie. Znamenalo by aj možné zdraženie pre rastúce ceny stavebných materiálov. Národná diaľničná spoločnosť sa preto voči rozhodnutiu ÚVO odvolala. O odvolaní mala rozhodnúť rada úradu.

Zmenili zákon

Východiskom celej tejto patovej situácie by bola zmena v zákone o verejnom obstarávaní. Jeho úprava by pomohla v rýchlejšom čerpaní eurofondov zo starého programovacieho obdobia, čo je aj prípad košickej R2. Preto bolo nutné konať ihneď.

„Doterajšia kontrola pred uzavretím zmluvy, na ktorú sa dlho čakalo, a často v podstate predlžovala celý ten proces, sa nahradí kontrolou po podpísaní zmluvy,” skonštatoval šéf parlamentného hospodárskeho výboru Peter Kremský pred predložením novely do parlamentu. Následne, prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová novelu podpísala.

Vďaka nedávno novelizovaného zákona o verejnom obstarávaní rada úradu odvolacie konanie nakoniec zastavila. Tým zmenila prvostupňové rozhodnutie o zrušení súťaže. V zákone sa píše, že ak rada nerozhodne do dňa účinnosti novelizovaného zákona, musí konanie zastaviť, čo sa stalo aj v prípade košickej R2.

Je to oficiálne, zmluva je podpísaná

 „Tento zákon nie je šitý horúcou ihlou a nevzťahuje sa len na zákazku týkajúcu sa obchvatu mesta Košíc, ale vzťahuje sa na všetky zákazky zo starého programového obdobia,” priblížil vo februári tohto roka predseda ÚVO Miroslav Hlivák.

Počas štvrtkového livestreamového vystúpenia na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal konečne potvrdil, že Národná diaľničná spoločnosť podpísala v stredu zmluvu na výstavbu úseku R2.

„Je to obrovský úspech, že sa nám to podarilo. Projekt bude financovaný zo štrukturálnych fondov, tak ako bolo plánované. Budeme ho fázovať cez dve programové obdobia, trvať by mal 36 mesiacov.“

Minister pokračoval, že to už s úsekom R2 vyzeralo beznádejne po tom, ako ÚVO nariadil nepodpísanie zmluvy. „Na druhej strane chcem oceniť a aj poďakovať konštruktívnemu prístupu ÚVO, že sme nevyriešili len košický obchvat, ale pomohli sme urýchliť aj procesy všetkých starých európskych projektov, ktoré prebiehajú.“

Prvé práce by mali začať už v marci

Doležal zároveň uviedol, že s prvými prácami, ako je výrub stromov a ostatných drevín, by mali začať už v marci tohto roku. „Chceme predstihnúť vegetačné obdobie. Zhotoviteľ má do 30 dní povinnosť zriadiť stanovisko a začne sa reálna výstavba,“ dodal minister.